مشکل جابهجایی واکسن کرونا نداریم
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای عملیاتی شدن پروژه بزرگ ریلی شلمچه- بصره، در ۲ سال گذشته زمان زیادی گذاشتهایم، گفت: اکنون سرمایهگذار و پیمانکار این پروژه انتخاب شده و زمین تجهیز کارگاه نیز مشخص شده است.
محمد اسلامی در آیین بهرهبرداری از چند پروژه فرودگاه بینالمللی سپهبد شهید قاسم سلیمانی اهواز بیان کرد: با توجه به توافقات خوبی که با کشور عراق داشتیم، عملیات اجرایی راه آهن شلمچه به بصره که از آرزوهای دیرینه مردم این استان است، آغاز میشود.
وی افزود: بیشک با تعامل یکپارچه میتوانیم این پروژه را که یکی از پروژههای مهم خوزستان است آغاز کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پایانه مسافری فرودگاه بینالمللی آبادان نیز بزودی بهرهبرداری میشود، ادامه داد: تا پایان عمر دولت دوازدهم، علاوه بر توسعه راههای خوزستان در حوزه بنادر و خطوط ریلی نیز پروژههای تأثیرگذاری یا به بهرهبرداری رسیده و یا عملیات اجرایی آنها آغاز میشود.
وی گفت: همچنین تا پایان عمر دولت دوازدهم در مجموع ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه به راههای خوزستان و حداقل ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی به راههای روستایی اضافه خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه این مراسم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «اخیراً یکی از مسئولان اعلام داشته است که ایرلاینهای ایرانی امکان حمل واکسنهای کرونا را به کشور ندارند، آیا این موضوع صحت دارد؟»، گفت: ایرلاینها و شرکتهای هواپیمایی مشکلی برای جابهجایی و حمل واکسن کرونا ندارند و ما آمادگی حمل و جابهجایی این واکسن را داریم.
وی ادامه داد: مسئولی که در وزارت بهداشت آن صحبت را مطرح کردند به ما نگفتند و ما اطلاع نداریم این فرد با چه کسی صحبت کرده است./ایرنا
تبدیل خودرو به کالای سرمایهای خوشایند نیست
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: هر چند تبدیل خودرو از حالت مصرفی به سرمایهای صورت خوشایندی ندارد اما این رویه موجب افزایش تقاضا شده است.
عباس تابش، در نشست کارگروه رفع موانع تولید در شیراز افزود: ظرف ۲ سال گذشته در حوزه تولید خودرو افزایش خوبی رقم خورده که آن را مدیون کوشش دست اندرکاران این صنعت هستیم. وی ادامه داد: صنعت خودروسازی در این مقطع نسبت به سالهای پیشین از شرایط بهتری برخوردار است و علاوه بر اهمیت نقش ایران خودرو سایپا، سایر خودروسازان با تولید ۲۰ درصدی در اولویت هستند.
تابش، رضایت مصرف کننده و رعایت استانداردهای لازم برای برندسازی را مهم توصیف کرد و گفت: افرادی هستند که در همین شرایط سخت تحریم و شیوع کرونا همچنان در زمینه صادرات فعال هستند و برای برندسازی در سطح بینالمللی میکوشند./ایرنا
«ایران»، از ضرورت پیوستن به «افایتیاف» گزارش میدهد
نپیوستن به «افایتیاف»، خودتحریمی است
گروه اقتصادی | فعالان اقتصادی شفاف و بیپرده میگویند: کسانی با افایتیاف مخالفت میکنند که با سازوکار آن آشنایی ندارند و حتی تاکنون آن را تجربه نکردند، چون اگر غیر از این بود، برای مصلحت کشور و نظام اقتصادی با آن مخالفت نمیکردند. همانگونه که برخیها تحریم را کاغذ پاره میدانستند اکنون هم اعتقاد دارند که حضور در FATF بیدلیل است، چرا که این امر میتواند وضعیت مالی ایران را برای برخی از کشورهای متخاصم شفاف کند. اما اگر چنین موضوعی باشد چرا کشورهایی مانند چین و روسیه که از نظر اقتصادی چالشهای بزرگتری با امریکا دارند به FATF ملحق شدند و آن را ضروری میدانند.
فعالان اقتصادی میگویند مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصمیم درست میتواند فضا را برای رونق اقتصادی فراهم کند و اجازه ندهد برخی از کاسبان تحریم و مشوقان نپیوستن به FATF خوشحال شوند.
24 آذرماه لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست دولت برای تمدید مهلت بررسی لوایح «افایتیاف» در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: امیدوار هستم که با همکاری همه ما یک مشکل مهم کشور رفع و یک نیاز کشور تأمین و با مشورت جمعی و همگرایی گرهگشایی شود.
وقتی این خبر رسانهای شد گروههای مخالف با پیوستن به FATF دوباره انتقادهای خود را آغاز کردند و به مجمع تشخیص مصلحت نظام توصیه کردند که نظر منفی برای پیوستن به FATF صادر شود. اما در مقابل این افراد فعالان اقتصادی هستند که بشدت با چنین نگاهی مخالف هستند و میگویند اگر به فکر مردم، معیشت و اشتغال هستید برای پیوستن به FATF تلاشها را مضاعف کنید.
بعد از توافق برجام بود که ایران از لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی خارج و وارد لیست خاکستری شد. این کارگروه در آن زمان اعلام کرد که با تصویب نهایی 4 لایحه مربوط به FATF که شامل «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT)» و «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته (پالرمو)» است، ایران وارد لیست سفید میشود و البته تأکید شد که اگر ایران به چنین سمتی نرود، قطعاً وارد لیست سیاه خواهد شد. از اینرو در کمال ناباوری و در شرایطی که قرار بود اقتصاد ایران بر پایه صادرات غیرنفتی باشد، برخیها نسبت به این موضوع موضعگیری منفی کردند و در نهایت از چهار لایحه عنوان شده تنها «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» به ترتیب در مرداد و بهمن سال 97 تصویب شدند و دو لایحه دیگر بلاتکلیف باقی ماندند و همین امر دلیلی شد تا ایران وارد لیست سیاه FATF شود.
نوذر شفیعی، کارشناس مسائل سیاسی و بینالملل درباره اخباری که اخیراً مبنی بر بررسی مجدد افایتیاف در مجمع تشخیص مصلحت مطرح شده به ایسنا گفته است: «آنچه که در محافل بوروکراتیک ایران درباره افایتیاف میگذرد متأثر از این واقعیت است که مجمع تشخیص مصلحت چندین بار آن را بررسی و تقریباً رد کرده است و اکنون مجدداً با تقاضای دولت برای بررسی مجدد موافقت شده است. صرف نظر از جبههگیری سیاسی در صورتی که FATF تصویب شود احتمال انجام مراودات تجاری و بازگشت آرامش نسبی بر اقتصاد و زندگی مردم وجود دارد.»
او تصریح کرد: «ما امروز در شرایطی هستیم که چارهای جز حرکت نداریم. نشستن و نظاره کردن و گاهی اوقات سماجتهای بیمورد داشتن نتیجه و دستاوردی ندارد. اما در مورد بررسی مجدد افایتیاف باید ببینیم اینکه دولت قصد دارد در چه بخشهایی تعدیل ایجاد کند، آیا آن سطح از تعدیل برای اتحادیه اروپا و امریکا قابل قبول است.»
چرا ایران رفتار دوگانه دارد؟
سیدرضا زیتوننژاد موسویان
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران
اقتصاد جنبه جهانی به خود گرفته است و تجارتها و داد و ستدهای بینالمللی همه در چارچوب قوانین و مقررات بینالمللی جریان دارند. بر این اساس جریان پول و مبادله ارزش کالاها دارای قوانین خاص خود است. در حوزه پول و ارز و همچنین جابهجایی و انتقال مالی FATF یک ضابطه و پیمان بینالمللی است که حاکمیت بر نظام پولی و مالی دارد.
اکثر کشورهای جهان، عضو پیمان و معاهده FATF هستند و آن را پذیرفتند تا جریان تجارت خارجیشان حفظ شود و نقل و انتقال پول در این چارچوب انجام شود. هدف اصلی که FATF دارد مبارزه با پولشویی، تروریسم و شفافیت در فعالیتهای اقتصادی در سطح بینالمللی است. نظام پولی در سطح بینالمللی باید از سالم بودن منابع پول اطمینان کسب کند و اجازه ندهد پولهای کثیف وارد چرخه مالی کشورها شود و یا با پولشویی کمک به تروریسم صورت نگیرد. از اینرو هدف این معاهده بینالمللی این است که کشورها در مباحث مالی و پولی شفاف باشند. بدینجهت ایران، در شرایط تحریم به این امر احتیاج دارد تا بتواند صادرات خود را افزایش دهد. در حقیقت برای رشد صادرات نیازمند این هستیم که صادرکنندگان بتوانند وجه کالاهای صادراتی خود را از کانالهای مطمئن و شفاف دریافت کنند. و این در شرایطی است که کشور به منابع ارزی نیاز دارد. زمانی میتوان ارز ناشی از صادرات را برگرداند و منابع ارزی کشور را تأمین کرد که برگشت ارز از کانالهای مطئمن باشد. در مورد واردات هم چنین نکتهای وجود دارد. ما برای واردات ماشینآلات صنعتی، مواد اولیه، کالاهای سرمایهای و حتی دارو مستلزم نقل و انتقال ارز هستیم لذا زمانی که در لیست سیاه FATF باشیم تمام این کارها بسیار سخت و هزینهبر است.
بر این اساس وقتی ما FATF را نپذیریم، هم در جریان صادرات و هم واردات اختلال ایجاد کردهایم. چنین وضعیتی باعث میشود که در نهایت تولید و اشتغال آسیب جدی ببیند که کماکان با آن روبهرو هستیم. ما برای رونق و جهش تولید به FATF نیاز داریم و نمیتوان منکر آن شد.
عدم پذیرش FATF از سوی ما مانع جدی جهش تولید، رونق تولید، اشتغال، واردات، صادرات و رفاه ملی خواهد شد. بنابراین پیوستن به FATF به تولید، نقل و انتقال پول وجریان تجارت که همه فعالان اقتصادی با آن درگیر هستند، کمک میکند. حتی هم پیمانهای جهانی ما مانند چین و روسیه مراودات خود را برای نقل و انتقال منوط به پذیرش FATF توسط ایران کردند. لذا مقوله عنوان شده بحثی فنی، تکنیکی و الزام اقتصاد بینالملل است.
ضمن احترام کامل به مخالفان، پیوستن به FATF که دلایل شان عمدتاً سیاسی و امنیتی است و معتقدند که FATF تسلط دشمن یا کشورهایی که در ادبیات سیاسی ما دشمن محسوب میشوند بر اطلاعات مالی و نقل و انتقال پولی کشور زیاد میشود، باید بگویم FATF نیاز ضروری کشور است.
مخالفان FATF میگویند که فعل و انفعالات پولی در سیستم مالی کشور با سایر کشورها تحت کنترل قرار میگیرد و اطلاعات ایران به آنها منتقل میشود و دشمنان از آن اطلاعات میتوانند علیه منافع ملی کشور استفاده کنند.
اینکه تا چه حد FATF میتواند علیه امنیت ملی باشد جزو تخصص من نیست اما اگر این دلیل درست باشد قطعاً در مورد تمام کشورها صدق میکند. قطعاً روسیه و چین هم چنین امری را مدنظر قرار دادند. این کشورها هم با غرب و اروپا تضاد منافع دارند اما با این وجود به FATF پیوستند.
کشورهای نامبرده ملاحظات امنیتی داشتند اما بهطور قطع با راهکارهایی، امنیت را در حوزه نقل و انتقال پول برقرار کردند و یا سیستمها و روشهایی دارند که از دسترسی کشورهای مخالف خودشان به اطلاعات مالی جلوگیری میکنند بدین جهت ما هم میتوانیم از تجربیات چین و روسیه استفاده کنیم.
ما نباید خودمان را از یک نظام پولی و بینالمللی که 95 درصد کشورهای دنیا عضو آن هستند محروم کنیم و در اثر این محرومیت ضربه بزرگتری به کشور وارد کنیم. از اینرو برای تأمین نظر مخالفان بایستی راهکار پیدا شود و حتی مخالفان باید پیشنهاد بدهند. با صرف مخالفت آنها نباید بپذیریم که ورود به FATF اشتباه است. مخالفان پیوستنن به FATF پیشنهاد اصلاحی و راهکار بدهند. راهکاری داده شود که ضمن حفظ منافع ملی از این فرصت و امکان بینالمللی استفاده شود تا با دنیا تجارت کنیم. داشتن نگاه صفر و صد و سیاه و سفید اشتباه است.
دولت به دنبال رونق اقتصادی است اما با نپیوستن ایران به FATF چگونه چنین امری به دست میآید؟ نکته مهم این است کشوری که گفته میشود با شفافیت مالی مشکل دارد خودش قوانین جلوگیری از پولشویی دارد و زمانی به افراد اجازه میدهد که نقل و انتقال پولی داشته باشند که مبدأ و مقصد پول مشخص باشد و حتی منشأ پول باید شفاف باشد در غیر اینصورت هیچ عملیات بانکی برای فرد متقاضی انجام نمیشود. وقتی نظام بانکی ایران از چنین قواعدی پیروی میکند چرا رفتار دوگانه داریم؟ چرا نمیخواهیم در عرصه بینالملل مبارزه با پولشویی را بپذیریم؟